maanantai 31. elokuuta 2020

J. K. Rowling: Harry Potter ja kuoleman varjelukset

Alkuteos: Harry Potter and the Deathly Hallows (2007)
Kääntäjä: Jaana Kapari
Lukija: Vesa Vierikko
Ilmestymisaika: 2019 (ko.painos)
Kesto: 25h 46min (2 MP3 CD-levyä)
Kustantaja: Tammi
ISBN: 9789520407025
Muoto: äänikirja, CD-äänilevy (MP3)
Sarjamerkintä: Harry Potter #7
Peukku: ^^b

*”Antakaa minulle Harry Potter”, Voldemortin ääni sanoi, “niin ketään ei vahingoiteta. Antakaa minulle Harry Potter, niin minä en koskekaan kouluun. Antakaa minulle Harry Potter, niin teidät palkitaan.”*



Viimeinen Potteri on minulle myös se kaikkein tuntemattomin. Siksi koinkin monia jännittäviä hetkiä kirjan parissa. Moni asia tuli minulle kuin "uutena", sillä en niitä muistanut. Muistin kyllä sen, että kirja on tunnelmiltaan paikoitellen synkkä, mutta siitä huolimatta se pääsi yllättämään...

Kirjassa käsitellään vakavia aiheita. Ystävyydestä. Rakkaudesta. Luottamuksesta. Velvollisuudesta. Ja toki monesta muustakin. Kirjan voi lukea kevyemmällä otteella, mutta myös todella vakavasti ja pohtien. Harry ja hänen ystävänsä ovat monesti pahojen paikkojen edessä. Onneksi heillä on toisensa ja monet taitonsa käytettävissään. Tuuria unohtamatta.

Vaikka viimeinen Potter on synkkä ja raskas, on sen sivuilla myös paljon toivoa. Ja kokonaisuutena se on taidokkaasti rakennettu lopetus tällä mahtavalle sarjalle. Ehkä edelleen itse tunnen pientä pistosta siitä, että lopussa on tuo "19 vuotta myöhemmin" osio. Aikoinaan kuuluin porukkaan, josta se oli täysin turha. Nyt sen ehkä ymmärtää vähän paremmin.

Vierikolle edelleen pisteet hyvästä ja vakuuttavasta lukemisesta. Hänen seurassaan oli tämä matka oikein mukava tehdä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti