perjantai 2. huhtikuuta 2021

Mika Lietzén: Minä olen saari

 

Alkuteos: Minä olen saari (2018)

Ilmestymisaika: 2018 (ko.painos)

Sivumäärä: 75

Kustantaja: Asema Kustannus

ISBN: 9789525909210

Muoto: Nid.

Peukku: ^^b

*”Ajomies, älä kiirehdi suotta, pakoon pääse ei kohtaloaan!”

Jossakin lännessä on kivinen saari. Ennen niin menestynyt yhteisö on kuihtunut, asukkaat ovat muuttaneet mantereelle ja tuotantolaitosten koneet on siirretty Kiinaan.

Kun kaikki muut lähtivät, hän jäi. Nyt hän autoilee yksin kotisaarensa pimeitä teitä ja uneksii Las Vegasin kirkkaista valoista. Matkalla nopeasti ei minnekään. Mutta tänään hänen elämänsä muuttuu.

Saari on heräämässä. Tuhansia vuosia vanhat myytit ja legendat kurkottavat kyntensä nykypäivään ja repivät päähenkilön mukaansa.

Minä olen saari on sekoitus rikoskertomusta ja pakanallista kauhua, realistinen kuvaus yhden ihmisen syöksykierteestä. Se on tarina yhteiskunnan reunalta, missä epätoivoiset ihmiset sortuvat epätoivoisiin tekoihin.

Mika Lietzén (Tarinoita lännestä, 1986) on edelleen turkulainen sarjakuvantekijä.*




Mukavalla ja rennolla otteella piirretty mustavalkoinen sarjakuva, jossa ajellaan ympäri hiljalleen kuolemassa olevaa saarta ja pohditaan elämän suuria “mysteereitä”. Tässä pienessä yhteisössä kaikki linkittyy kaikkeen ja jokaisella teolla on vaikutuksensa ei vain yksilöön vaan koko yhteisöön. Alkuun melko tavanomaisesta tilanteesta liikkeelle lähtevät suuremmat voimat, jotka äkkiä nappaavat pienen ihmisen mukaansa.

Kiinnostava toteutus jännitystä, joka hiljaa uinuu pinnan alla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti