tiistai 14. huhtikuuta 2020

Sjón: Minä olen nukkuva ovi - science fiction -tarina

Alkuteos: Ég er sofandi hurð - vísindaskáldsaga (2016)
Kääntäjä: Kirsi Luoma
Ilmestymisaika: 2019 (ko.painos)
Sivumäärä: 559 (koko nide)
Kustantaja: Like
ISBN: 9789520116446
Muoto: Sid.
Peukku: q^^
Huom: Yhteisnide CoDex 1962 pitää sisällään teokset: Sinun silmäsi näkivät minut : rakkaustarina suom. Maarit Kalliokoski, Kyynel väristen suom. Tuomas Kauko ja Minä olen nukkuva ovi suom. Kirsi Luoma Victoria Cribbin englanninnoksesta. CoDex 1962 julkaistiin alunperin Islannissa 2016
Lukulistalta: 39


*Myytit ja kansantarut kietoutuvat toisiinsa uniikissa mestariteoksessa


Isä muovaa poikansa savesta ja pakenee tämän kanssa toista maailmansotaa.


Savipoika, Josef herää henkiin Islannissa vuonna 1962.


Vuosikymmenien kuluttua aikuinen Josef saa peräänsä saaliinhimoisen geenitutkijan.*




Minä olen nukkuva ovi jatkaa Josefin tarinaa. Tällä kertaa ollaan hänen elämänsä loppuvaiheissa ja hän itse kertoo elämästään nauhalle. Nauhoituksen lomassa lukija pääsee seuraamaan myös CoDex-firman perustajan ajatuksia sekä seuraamaan tanssia, jossa vuoden tuhatyhdeksänsataakuusikymmentäkaksi syntyneet ja sittemmin kuolleet jäsenet liittyvät edeltä menneiden joukkoon… 


Kirjan lopussa on myös pieni jälkipuhe siitä, miten tarina jatkaa elämäänsä vaikka sen “viimeinen” sana olisi kirjoitettu.


Sjón jatkaa omalla erikoisella tyylillään. Kirja vaatii ajatusta ja keskittymistä. Suosittelen, että trilogian kaksi aikaisempaa osaa on luettu ennen tätä kolmatta. Yhteisniteen ollessa kyseessä, on tämä helposti toteutettavissa. Ei helpointa, eikä keveintä tekstiä tältä kirjailijalta. Kuitenkin tutustumisen arvoista, jos haluaa lukea jotain hyvin erilaista...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti